Presence...

Det är märkligt vad Livet bjuder på de sanningar man behöver bara man överger huvudet och jobbar med ögonen ett tag.
Och jag öppnar ofta ögonen ordentligt när jag minst anar det. Och tar emot sanningen av de jag minst anar.
Just när jag kände mig som skräpigast i mitt tankesnurr som jag skrev om i förra inlägget, kommer jag inrusandes, som i en dimma (ja iofs, det VAR även dimma bokstavligt eftersom luftfuktigheten skapar imma på solbrillorna) till gymmet. Där gör jag först entré genom att köra upp dörren i huvudet på den engelske fotbollsspelaren John Terry (megakänd för fotbollsfans världen över, Englands Zlatan, typ) så denne är millimeter från att krossa både skalle o I-phone o därmed begära mig brutalinsydd i arabiskt svältfängelse under all överskådlig framtid, för att sedan få se vår ryske 25-årige gyminstruktör sitta bakom disken med korslagda ben och.... meditera?? (Måste bara vara i Dubai sånt här händer)  
DÄR hände allt lite VÄL fort, och jag fick nypa mig lite i armen och helt enkelt stanna och snacka ett tag.
Fotbolls-John var tyvärr inte med i samtalet eftersom han dribblat ut (utan boll), gravt omtöcknad men vid liv, i den riktning han först tänkt gliiiiida genom. Men.

Det visade sig i allafall att den ryske gyminstruktören var, sina ca futtiga år till trots, rätt lifesmart. (Ett typexpempel på hur Osmart åldersdömande kan vara B-).
Han hade Vipassanat sig runt i Ryssland, och även testat det i Dubban. För er som inte vet, kan jag kort beskriva att Vipassana är en typ av meditations...tja vad ska vi kalla det- rörelse, som härstammar från Buddhas meditationsläror. Och jag måste redan nu tillägga att vare sig jag eller vår gyminstruktör har något som helst emot Vipassana, eller människor som praktiserar det. Men det är just det. Det praktiserar. De övar, för att bli bättre, nå nya höjder, nå upplysning. Där har du plötsligt en prestation inbakad. Och där kommer det intressanta. Han menade, att därigenom går poängen förlorad, av Nuet och av Närvaron. För där existerar Inga prestationer.


" I don´t meditate anymore. The secret to wellbeing for me is Presence, and you cannot be present with any kind of prestige. If you get lost with your mind on something else, whatever that may be-in the past or future- you´re not There anymore. It´s very simple actually. Just be here and now. We all can do it.


SÅ Klockrent i mina öron, i frågan om meditation och det övergripande tillstånd som jag tror får oss att må bra.
(Jag hoppas han inte stämmer mig för det ofrågade citatet, men det är vääääldigt sällan jag citerar nuförtiden (när jag inte e journalist) o när jag väl gör d har någon kläckt något alldeles för bra för att inte spridas. Och har man lyckas med det förstår man nog det själv också, förhoppningsvis:-)

Lhinan in Presence:-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0